iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

Pada tahun 1993 abam pernah mengalami kemalangan motorsikal yang agak teruk dan menyebabkan bahu sebelah kiri abam tak brapa kuat hingga sekarang. Walaupun tak sampai menganggu aktiviti harian, tetapi sejak kebelakangan ni bahu ni mula terasa kurang dan kekadang kalau abam angkat barang yang berat, dah mula terasa sakit.

Baru-baru ni abam bersama rakan blogger KBBA (Kelab Blogger Ben Ashaari) telah membuat membuat lawatan ke iRehab, Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation yang terletak di Subang Jaya, Selangor. Kat sini, abam di beri pendedahan mengenai kepentingan dan keperluan untuk mendapat rawatan fisioterapi kepada pesakit-pesakit akibat kemalangan, strok dan kecederaan sukan.

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

Pengalaman Berharga di iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

Sebenarnya agak mudah untuk mencari pusat iRehab ni. Terletak SS17 yang mana lokasi nya tak brapa sibuk dengan kenderaan dan kawasan yang agak mudah untuk dapat tempat letak kereta.

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

Di sini terdapat 2 premis iRehab iaitu iKID ( untuk rawatan melibatkan kanak-kanak ) dan satu lagi iCENTER , untuk orang dewasa. Jadi untuk abam, mesti lah untuk orang dewasa kan…

Tadi abam ada ceritakan pasal masalah bahu kiri yang dah mula rasa sakit dan kurang selesa sekarang ni. Jadi inilah peluang abam untuk mengetahui apa punca sebenar dan mendapatkan rawatan fisio. Sejujurnya abam tak pernah lagi buat rawatan yang melibatkan fisio ni.

Kat dalam pusat iRehab ni, abam di sambut dengan cukup mesra oleh staf di situ. Kasut tak boleh pakai tau kat dalam tu, jadi keadaan dalam nampak cukup bersih dan kemas. Abam nampak, ada beberapa pesakit sedang menjalani fawatan fisio dan yang bestnya, ada pesakit di bantu sehingga 2-3 orang staf iRehab.

Abam di perkenalkan dengan seorang pakar kat situ iaitu Puan Atikah untuk mengenal pasti masalah yang abam hadapi. Setelah menceritakan sedikit sebanyak menegenai masalah bahu abam ni, Puan Atikah memberikan juga penerangan kemungkinan masalah yang abam hadapi sebelum memulakan sesi fisio.

Puan Atikah ni bukan biashe-biashe ni, beliau mempunyai pengalaman 10 tahun dalam bidang fisio ni. Puan Atikah memulakan rawatan untuk mengenal pasti apa masalah yang abam hadapi dan rawatan yang sesuai untuk abam nanti.

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

Setelah pemeriksaan di jalankan, didapati bahu abam ada sedikit masalah pada rotator culf dan sebab tu abam terasa sakit kalau abam ada terasa sakit semasa mengangkat barang yang berat. Selepas tu, Puan Atikah ada buat sedikit rawatan pada kedua-dua belah bahu abam.

Selepas seminggu, ada rasa sedikit perbezaan pada bahu abam ni, rasa sakit agak berkurangan dan rasa lebih selesa. Menurut Puan Atikah, abam perlu menjalani beberapa beberapa sesi lagi rawatan fisio untuk memastikan  masalah pada bahu abam tidak berulang lagi.

Rupanya di iRehab ni sudah ramai ahli sukan yang datang untuk mendapatkan rawatan fisio. Ini kerana, di sini di lengkapkan dengan pelbagai kemudahan terkini dan mempunyai staf yang cukup terlatih dalam membantu pesakit.

Rawatan iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

Selain dari rawatan fisio untuk kecederaan sukan, di iRehab jugak menyediakan rawatan kepada pesakit yang mengalami strok, pesakit kecederaan saraf tunjang, pesakit saraf otak, pediatrik , vestibular dan sclerosis.

Semasa di sini, salah satu mesin yang cukup menarik perhatian abam ialah mesin LOKOMAT. Mesin robotik ni digunakan untuk membantu untuk pesakit yang masalah ada lumpuh. Mesin robotik LOKOMAT ni akan menggerakan kaki pesakit dan ini sedikit sebanyak akan membantu pesakit dapat menggerakan kaki semula. Dikatakan bahawa, hanya 1 unit ni jer yang ada di Lembah Kelang. Abam di beri peluang untuk merasakan pengalaman menggunakan mesin ni, memang luar biasa.

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

Jom kita tengok gambar-gambar yang sempat abam rakamkan semasa pesakit-pesakit di iRehab ni mendapat rawatan.

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

Di iRehab ni, selepas proses asessment, kita akan dikenal pasti apakah masalah sebenar yang dihadapi. Setelah di kenal pasti, pihak iRehab akan mencadangkan beberapa rawatan yang sesuai untuk kita.

Antara program rawatan yang bakal dicadangkan kepada pesakit ialah :

  • Lokomat Therapy
  • Return To Work Programme
  • Driving Programme
  • Stroke Programme
  • Spinal Cord Injury Programme
  • Traumatic Brain Injury Programme
  • Multiple Sclerosis Programme
  • Paediatric Programme
  • Vestibular Programme
  • Musculoskeletal Programme
  • Sports Injury Programme
  • Cardiopulmonary Programme
  • Women’s Health Programme
  • Weight Loss Programme
  • Geriatrics Programme

Rawatan ini hanya akan dicadangkan setelah pesakit melalui proses assessment. Setiap rawatan tersebut berlainan cajnya dan berbeza lama masa rawatannya.

iHome

iHome merupakan sebuah rumah untuk menempatkan pesakit yang memerlukan rawatan intensif. Pesakit akan tinggal di sini dalam 1 tempoh tertentu dan di iHome ni dilengkapi dengan fasiliti canggih seperti set bilik tidur ( katil hospital yang boleh laras ), jadual diet yang sesuai dengan pesakit, khidmat jururawat dan physiotherapist yang berpengalaman bagi memastikan pesakit dijaga dengan baik dan cepat sembuh seperti sedia kala.

Di iHome pesakit berpotensi lebih cepat pulih kerana di sini ia hanya focus kepada rawatan secara menyeluruh kepada pemulihan pesakit. Contoh kes-kes yang diterima di iHOME adalah kes-kes kemalangan, stroke dan pesakit yang telah menjalani pembedahan seperti tukar tulang pinggul dan lutut.

 

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

iRehab Pusat Physiotherapy & Stroke Rehabilitation Subang Jaya

iKids

iKids pula menyediakan rawatan rehabilitasi untuk kanak-kanak dan juga pusat latihan kemahiran bagi kanak-kanak. Pusat ini menyediakan guru-guru berdedikasi untuk mengajar kursus-kursus dan latihan-latihan yang dipilih sesuai dengan keperluan individu kanak-kanak yang unik.

Antara perkhimatan pusat ini ialah: Life Skill Classes, Cognitive Skill Training, Gross/Fine Motor Skills, Sensory and Motor Training, Social/Emotional Training, Physiotherapy, Occupational Therapy, Speech Therapy

 

Jika korang atau ada ahli korang mempunyai masalah macamni, boleh korang cuba untuk mendapatkan rawatan di sini.

Info lanjut di :

Webhttp://www.irehab.com.my
Facebook : https://www.facebook.com/IRehabStrokeNeuro/
Instagram :  https://www.instagram.com/irehab_stroke_neuro/
Tel : 03-5631 5698

Waktu Operasi :
Isnin – Jumaat  ( 9 pagi – 6 petang )
Sabtu ( 9 pagi – 4 petang )
Ahad ( Tutup )

Alamat : No. 147, Jalan SS17/1A, 47500 Subang Jaya
Subang Jaya

 

Baca juga  : Tips Kesihatan Men’s Wellness dan Bowell Welness

219 total views, no views today